CORAK PENGURUSAN BILIK DARJAH YANG BERKESAN
- Murid-murid mempunyai perbezaan dari segi matlamat, kebolehan dan personaliti. Guru harus mengambil kira faktor-faktor tersebut untuk membentuk satu persekitaran dan pengurusan bilik darjah yang berkesan
- Susunan kelas perlu diberi perhatian. contoh murid lemah diletakkan bersama murid pandai tetapi jika silap perancangan murid yang pandai akan membuli murid yang lemah
- Banyak perkara yang berlaku di luar perancangan. contoh LCD rosak, gangguan bising oleh pemotong rumput dan sebagainya.
- Oleh itu,perancangan guru perlu mantap dengan mengambil kira pelbagai sudut.
- Persekitaran pembelajaran yang kondusif perlu mengambil kira elemen-elemen seperti fizikal, emosi dan sosial.
- Memerlukan persefahaman antara kedua-dua belah pihak. kerjasama antara guru dengan murid akan mengeratkan hubungan antara keduanya.
- Elemen kerjasama boleh diterapkan semasa memilih bahan bantu mengajar, jangkaan prestasi, objektif P&P, membina kontrak tingkah laku dan perjalanan bilik darjah.
- Matlamat utama pengurusan bilik darjah adalah mengekalkan persekitaran bilik darjah yang positif, kondusif dan produktif
- Tiga elemen yang peru dipertimbangkan:-
- Pengurusan masa
- Peluang pembelajaran
- Pengurusan kendiri
- Persekitaran bilik darjah yang positif tercapai apabila murid dapat melalui proses pembelajaran dengan baik.
- Murid berasa tenang, seronok dan bermotivasi untuk belajar.
- Rutin dan peraturan bilik darjah
- Rutin bilik darjah
- Peraturan
- Akibat
- Perancangan ruang pembelajaran
- Perancangan pembelajaran ialah perancangan fizikal ke atas ruang yang terdapat di dalam bilik darjah.
- Ruang pembelajaran termasuk ruang persendirian untuk murid-murid, ruang untuk aktiviti dan ruang untuk bahan-bahan pembelajaran.
- Galakkan penglibatan murid
- Langkah pencegahan
- guru sentiasa mengawasi murid dan aktiviti yang berlaku serentak
- murid perlu sedar guru sentiasa mengawasi mereka
- guru merancang dan menyelaras aktiviti dengan berkesan
- Komunikasi berkesan
- Suasana demokratik di dalam bilik darjah
- Guru perlu mengambil tanggungjawab sebagai pendidik dan fasilitator
- Menimbulkan persekitaran saling mempercayai dan saling menghormati
- Guru mesti percaya setiap murid mempunyai kebolehan untuk mencapai kejayaan
- Guru patut menunjukkan contoh dan teladan yang baik untuk diikuti
- Jadikanlah bilik darjah sebagai tempat yang seronok dan selamat untuk murid-murid
- Guru menunjukkan rasa kecintaan dan semangat yang tinggi untuk mengajar dan mendidik murid-murid
- Pembelajaran berasaskan individu
- Mempunyai semnagat kekitaan
- Mengamalkan komunikasi yang berkesan di dalam bilik darjah
- Dua perkara utama yang perlu dipertimbangkan oleh guru dalam membuat perancangan ialah persekitaran pembelajaran dan komuniti murid yang diingini
- Menetapkan persekitaran pembelajaran ialah membangun dan mengekalkan persekitaran pembelajran dan mengekalkan persekitaran bilik darjah supaya pembelajran yang berkesan berlaku
- Menetapkan jenis komuniti murid ialah mengasuh dan mendidik muird supaya bertingkah laku untuk menyumbang kepada persekitaran pembelajaran yang kondusif
- Tiga langkah dalam setiap perancangan
- Rancang
- Susun
- Praktis
- komponen pengajaran
- komponen pencegahan
- komponen pembetulan
- komponen sokongan
- komponen persekitaran fizikal
Sumber: Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku oleh Haliza Hamzah, Joy Nesamalar Samuel)
2 comments:
info yg sgt brguna bg bakal2 pendidik serta pendidik yg sedia ada.. tahniah..
sila jenguk blog kami juga.. =)
syukran ;)
Post a Comment